Knihomyší život

Saturday, October 4, 2008

Co potřebuje lama k pobytu na Linuxu

Hlavně ten Linux.

Vhodný Linux pro lamy je Ubuntu. Potvrzeno z více stran. Jinou distribuci jsem nezkoušela, hlavně proto, že pokus o nainstalování Fedory proběhl neúspěšně. Takže si spokojeně přežvykuji na Ubuntu a všechny moje linuxové zkušenosti se týkají Ubuntu, pokud není výslovně uvedeno jinak. Přesněji řečeno, po zapnutí počítače mi naběhne modrá obrazovka Kubuntu a když se přihlásím, objeví se hnědé Ubuntu, takže mám asi křížence, ale to my lamy neřešíme.
Původně jsem měla mít Kubuntu, "protože má cool emulaci Vist". Kombinace vistovského ovládání a mořské nemoci z modrých vlnek na desktopu mě donutila skrývat se zbaběle ve Windows XP a poté vytáhnout ze správce šokující informaci, že se to dá při přihlášení přepnout na přívětivý hnědý Ubuntík... Linux dokáže překvapit.

A další nezbytnosti, například

vlídného správce
. Takového potřebuje lama samozřejmě za všech okolností, ale na Linuxu obzvlášť, protože zde je víceméně zbavena podpory ostatních (pokročilejších) lam. Ocitáte se bez ochrany stáda, buďte vděčné za každé vlídné slovo, kterému aspoň zčásti rozumíte. Objeví se i taková, kterým byste raději nerozuměly.

Před instalací: "Pro uživatele je Linux úplně stejný jako Windows. Prakticky se neliší."
Během instalace: "Je to systém založený na trochu jiném principu než Windows. Do toho se vpravíš."
Měsíc po instalaci (při stížnosti, že na českých fórech nejsou rady pro lamy, ale pro odborníky): "Vždyť jo, Linux je pro odborníky."
Tři měsíce po instalaci: "Tak ty jsi natrvalo na Linuxu, jo? A dobrý, jo? Taky si ho asi časem nainstaluju..."

Správce by měl v lamě budit důvěru. Edit: Lama by v sobě měla vzbudit důvěru ve svého správce.

Angličtinu. Slupka češtiny nanesená na Ubuntu je poměrně tenká. Další distrubuce na tom nejspíš nebudou jinak. Krom toho řada programů je čistě v AJ. Ale stačí schopnost porozumět návodu nebo radě, takže nepropadejte panice. Online slovníky to jistí.

Trpělivost a dostatek času (aspoň občas). Ať už ke zprovoznění nespolupracující aplikace nebo k nalákání správce, aby tak učinil za vás.

Google. Stejně jako moderní kacíři většinou opakují staré hereze, i vy budete řešit převážně problémy, na které narazil už někdo před vámi. Zpravidla si na to postěžoval a někdo další mu poradil. Google vám to najde.

A samozřejmě potřebuje neocenitelné informace od Knihomyši! (Já je třeba potřebuji, abych překonala lenost a vydala se některá zákoutí Ubuntu trochu prozkoumat.)

Příští část: Vytvořen ve Windows, uložen ve Windows, teď funguješ na Linuxu aneb stěhování souborů

Labels:

5 Comments:

  • At October 4, 2008 at 10:16 PM , Blogger Radek said...

    Heh ... tak jsem se celé odpoledne a večer pokoušel nainstalovat xubuntu (prý funguje i s 192 MB RAM, což je můj případ) a nic.

     
  • At October 4, 2008 at 11:31 PM , Blogger Knihomyš said...

    Radku, to je mi líto, ale jako lama, které to někdo nainstaluje Tě můžu maximálně odkázat na podpora pro Xubuntu: http://www.xubuntu.cz/podpora

     
  • At October 6, 2008 at 10:47 AM , Blogger Radek said...

    Už se mi to povedlo (musel jsem použít alternateCD). Momentálně mi ale moc věcí nejde :)

     
  • At October 9, 2008 at 1:06 PM , Anonymous Anonymous said...

    Hlavně doporučuji při dotazech na "guruy" (nebo jak se to skloňuje) formulovat otázky co nejpřesněji. Případné informace typu "instaluji to a nic" nebo "moc věcí mi nejde" rozhodně nejsou zodpověditelné.
    Jinak předpokládám, že konečný edit věty o důvěře by měl znít: "Lama by se měla snažit ve svém správci vzbudit důvěru" :-)

     
  • At October 15, 2008 at 11:03 PM , Blogger Knihomyš said...

    Když se správce odhodlá nainstalovat lamě Linux, tak je už důvěra vzbuzena (nebo správce zešílel - pak je snaha o cokoliv marná :)

     

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home